Brev:
Forstoppelse efter grødopstart
30. januar 2024
Alder:
5 mdr.
Forstoppelse efter grødopstart
Kære Helen,
Vi har den gladeste lille krudtugle på 5 1/2 måned, som i det store hele trives rigtigt fint. Vi har dog udfordringer med grødopstart, som udfordrer maven på vores ellers madglade pige!
Vi startede med grød og grøntsagsmos allerede da hun var 4 måneder og 1 uge efter vejledning fra vores sundhedsplejerske, da hun havde udvist meget stor interesse siden 3 1/2 måneders alderen . Vi startede med 1 måltid aften, som hurtigt blev til 1 dl grød/mos, som blev og stadig bliver slugt med den største iver. Det skal lige tilføjes at hun bliver fuldammet ved siden af, og hun ammes efter hvert måltid grød/mos for at sikre væske nok.
Udfordringen er, at hun efter 1 1/2 måned stadig lider af forstoppelse. Vi skal kæmpe for hver en lille lort, som kommer ud som en forholdsvis fast, meget ildelugtende pølse… hun har pt. ikke afføring hver dag, og vi skal nærmest presse det ud - massere, amme, og op på puslebordet og cykle og presse knæene forsigtig op mod maven, og så skal vi være lidt heldige… Det påvirker hendes nattesøvn (hun ligger uroligt og prutter og prutter), det påvirker hendes lure (3 lure dagligt, som under normale omstændigheder ligger tæt op af din anbefalede dagsplan), det påvirker hendes humør, og det påvirker hendes lyst til leg og mavetid (hun er ellers en krudtugle, og der er fart på den motoriske udvikling).
Vi er nu dér hvor vi giver pause fra grød og mos 2-3 dage ugentligt (de dage hvor hun ikke har haft afføring), selvom hun efterspørger “at spise med” ved aftenbordet - lige lidt hjælper det, og det er jo synd for hende, at hun ikke får lov til at deltage.
Hun får vand løbende i løbet af dagen, og vi ammer forholdsvis hyppigt. Hun har mange tunge bleer i løbet af dagen, så hun virker til at få væske nok. Det skal siges, at både sundhedsplejerske og læge har haft mistanke om en mild grad af silent refluks, men er ikke blevet behandlet da hun altid har været i trivsel og taget fint på.
Nu er mit spørgsmål så: kan vi tilbyde grød og mos på en mere skånsom måde? Vi er jo bare gået igang uden en egentlig plan og troede at hun hurtigt ville komme op på 2 måltider dagligt, men nu står vi her…
Hilsen herfra