Forstoppelse efter grødopstart

30. januar 2024

Alder:
5 mdr.

Forstoppelse efter grødopstart

Kære Helen,

Vi har den gladeste lille krudtugle på 5 1/2 måned, som i det store hele trives rigtigt fint. Vi har dog udfordringer med grødopstart, som udfordrer maven på vores ellers madglade pige!

Vi startede med grød og grøntsagsmos allerede da hun var 4 måneder og 1 uge efter vejledning fra vores sundhedsplejerske, da hun havde udvist meget stor interesse siden 3 1/2 måneders alderen . Vi startede med 1 måltid aften, som hurtigt blev til 1 dl grød/mos, som blev og stadig bliver slugt med den største iver. Det skal lige tilføjes at hun bliver fuldammet ved siden af, og hun ammes efter hvert måltid grød/mos for at sikre væske nok.

Udfordringen er, at hun efter 1 1/2 måned stadig lider af forstoppelse. Vi skal kæmpe for hver en lille lort, som kommer ud som en forholdsvis fast, meget ildelugtende pølse… hun har pt. ikke afføring hver dag, og vi skal nærmest presse det ud - massere, amme, og op på puslebordet og cykle og presse knæene forsigtig op mod maven, og så skal vi være lidt heldige… Det påvirker hendes nattesøvn (hun ligger uroligt og prutter og ...

Annonce

... prutter), det påvirker hendes lure (3 lure dagligt, som under normale omstændigheder ligger tæt op af din anbefalede dagsplan), det påvirker hendes humør, og det påvirker hendes lyst til leg og mavetid (hun er ellers en krudtugle, og der er fart på den motoriske udvikling).

Vi er nu dér hvor vi giver pause fra grød og mos 2-3 dage ugentligt (de dage hvor hun ikke har haft afføring), selvom hun efterspørger “at spise med” ved aftenbordet - lige lidt hjælper det, og det er jo synd for hende, at hun ikke får lov til at deltage.

Hun får vand løbende i løbet af dagen, og vi ammer forholdsvis hyppigt. Hun har mange tunge bleer i løbet af dagen, så hun virker til at få væske nok. Det skal siges, at både sundhedsplejerske og læge har haft mistanke om en mild grad af silent refluks, men er ikke blevet behandlet da hun altid har været i trivsel og taget fint på.

Nu er mit spørgsmål så: kan vi tilbyde grød og mos på en mere skånsom måde? Vi er jo bare gået igang uden en egentlig plan og troede at hun hurtigt ville komme op på 2 måltider dagligt, men nu står vi her…

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre